Ett PAv-släp är ett motorcykelsläp som tillverkades av AVIA och Kovozavody Semily under åren 1959-1972.
PAv-släpet kan kopplas bakom t.ex. motorcycklar, elscootrar eller trehjuliga motorcyklar.
En fördel med PAv-släpet är att dessa inte behöver registreras eller besiktigas i motsats till vanliga släpvagnar.
Detta för att de klassas som packbox eller packväska.
Du behöver inget extra körkort förutom det motorcykelkörkortet för att köpa med en PAv-kärra.
Dessutom finns det ingen hastighetsbegräsning för att köra men lätta motorcykelsläp men tillverkaren anger 70 km/h som en rekommenderad högsta hastighet.
Den lilla bokstaven v i namnet PAv är korrekt och det ska utläsas som Paff.
Längd: | 910 mm |
Bredd: | 620 mm |
Höjd: | 570 mm |
Volym: | 104 liter |
Vikt: | 20 kg |
Maxlast: | 30 kg |
Totalvikt: | 50 kg |
Hastighet: | 70 km/h |
Längd: | 944 mm |
Bredd: | 620 mm |
Höjd: | 645 mm |
Volym: | 118 liter |
Vikt: | 20 kg |
Maxlast: | 30 kg |
Totalvikt: | 50 kg |
Hastighet: | 70 km/h |
I och med motorcyklens ökande användning uppstod också ett ökat behov av att kunna tas med sig mer packning.
På 1940- och 50-talen var sadelväskor och tankväskor det vanligaste sättet att öka packvolymen.
I slutet av 1950-talet och under hela 1960-talet så började allt fler använda de så kallade tie-on-trailers där PAv är en av de mer välkända modellerna.
PAv-släpen var från början anpassade till den tjeckiska Jawa-motorcyklarna.
Mer info om PAv-släpen kommer att listas här inom kort